Rahsia, Kehidupan Ajaib Lithium

Alam semesta dilahirkan kecil, tidak dapat dibayangkan padat dan sangat panas. Pada mulanya, ia adalah semua tenaga yang terkandung dalam isipadu ruang yang meletup dalam saiz dengan faktor 100 septillion dalam pecahan sesaat. Bayangkan ia sebagai satu sel belon ke saiz Bima Sakti hampir serta-merta. Zarah asas seperti kuark, foton dan elektron bertembung antara satu sama lain dengan keganasan yang tidak boleh wujud.

Kosmos purba ialah smoothie putih panas dalam pengisar. Satu saat selepas Big Bang, alam semesta yang mengembang adalah 10 bilion darjah Kelvin. Kuark dan gluon telah membeku untuk membuat proton dan neutron pertama, yang berlanggar selama beberapa minit dan tersekat dalam konfigurasi yang berbeza, membentuk nukleus tiga unsur pertama: dua gas dan satu logam ringan.

 

Act I: In The (Very) Beginning

Untuk 100 juta tahun akan datang atau lebih, ini akan menjadi satu-satunya unsur dalam fabrik angkasa yang luas dan tidak bercacat sebelum bintang pertama menyala seperti relau dalam gelap untuk menempa semua bahan lain. Hampir 14 bilion tahun kemudian, di planet berbatu ketiga yang mengorbit bintang muda di lengan distal galaksi lingkaran, bentuk hidupan pintar akan memberi nama kepada tiga unsur pertama tersebut. Dua gas: hidrogen dan helium. Logam: litium.

Ini adalah kisah logam itu, unsur yang kuat, menjanjikan Beli Senarai Nombor Telefon Bimbit  dan entah bagaimana masih misteri di mana bentuk kehidupan pintar itu – yang masih bersendirian di alam semesta, sejauh yang mereka tahu – telah menyandarkan harapan mereka untuk terus hidup di planet yang dipanaskan oleh keterlaluan mereka.itium dicipta terakhir, dalam jumlah yang sangat kecil – satu atom litium untuk setiap 2 bilion atom hidrogen. Unsur berat, seperti emas, biasanya paling jarang berlaku di alam semesta.

Litium adalah outlier – unsur ketiga paling ringan namun “hampir tidak ada,” kata Fields. Litium adalah luar biasa antara unsur-unsur dengan cara lain. Ia satu-satunya yang kita tahu di mana jumlah yang besar dibuat dalam ketiga-tiga proses penghasilan unsur: Ledakan Besar itu sendiri, di dalam bintang dan apabila sinaran kosmik menyerang dan membelah zarah yang berbeza di angkasa. Perlanggaran ini, yang dipanggil spallation sinar kosmik, mengakibatkan atom terdisombobulasi menyusun semula dirinya dengan bilangan proton dan neutron yang berbeza-beza, seperti En.

Potato Head intergalaksi. (Berilium, yang terdapat dalam zamrud, juga dihasilkan dengan cara ini.) “Selama 100 juta tahun pertama atau lebih selepas Letupan Besar, hanya hidrogen, helium dan litium wujud dalam fabrik angkasa yang luas dan tidak bercacat sebelum bintang pertama menyala seperti relau dalam kegelapan untuk menempa semua bahan lain.

 

Act II: Man Meets Lithium, Immediately Tries To Set It On Fire

Buy Cell Phone Number List

 

Para saintis pada umumnya menganggapnya tidak menarik untuk melakukan antropomorfik, tetapi sebagai seorang bukan saintis, saya boleh mengatakan bahawa jika litium adalah seorang kawan, ia akan menjadi jenis kawan yang merendah diri dan bersahaja tetapi juga kelihatan di mana-mana sekaligus melakukan perkara yang sangat hebat dan penting. Litium, dalam imaginasi saya, adalah iri hati unsur-unsur lain. “Saya sangat peminat litium,” ahli astronomi Brian Fields memberitahu saya melalui telefon baru-baru ini.

“Ia adalah elemen ketiga paling mudah. Namun ia sentiasa memberikan kejutan untuk kami.” Fields mengajar astronomi dan fizik di Universiti Illinois Urbana-Champaign. Beliau pakar dalam bidang yang dipanggil evolusi kimia galaksi, yang bertujuan untuk menerangkan asal usul unsur-unsur di alam semesta. “Litium mempunyai salah satu cerita yang paling kompleks,” kata Fields. “Oksigen yang anda sedut, karbon dalam DNA anda, besi dalam darah anda — yang datang kemudian, daripada bintang. Tetapi litium datang terus daripada Big Bang.”

Nukleosintesis Big Bang, seperti yang dipanggil, pertama kali  Mayor énfasis en los procesos contables automatizados menghasilkan hidrogen , unsur paling mudah, paling ringan dan paling banyak — 75% daripada alam semesta yang baru lahir mengikut jisim. Helium terbentuk seterusnya dan menyumbang sebahagian besar jisim yang tinggal.

 

 A Miracle For Melancholy If Not For Several Guinea Pigs

L” Facebook Twitter E-mel Kerana ia dicipta daripada awan usa phone list  jirim yang berputar di kosmos. Semua bintang dilahirkan dengan litium. Tetapi sumber litium di alam semesta, sejak akhir 1980-an. Membentangkan ahli astronomi dengan masalah ganjil. Seperti yang Fields memberitahu saya, ahli astronomi yang mengkaji banyaknya unsur selepas Letupan Besar telah mencipta pengiraan kompleks yang menyumbang kepada pengembangan alam semesta. Tindak balas nuklear dan kelakuan zarah subatom seperti foton dan neutrino.

Pensel matematik untuk hidrogen dan helium — ukuran sepadan dengan ramalan. Tidak begitu dengan litium – hanya satu pertiga atau kurang daripada jumlah litium yang dijangkakan boleh diperhatikan di alam semesta. “Kami memanggil mereka seperti kami melihat mereka dalam astrofizik,” kata Fields, “jadi kami memanggil ini masalah litium .” Jadi ke mana perginya semuanya?

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Search


Categories