Diskaun dalam perniagaan

Menawarkan diskaun mungkin kelihatan seperti idea yang bagus untuk menarik pelanggan membeli dengan cepat. Walau bagaimanapun, diskaun tidak selalu menjadi pilihan yang baik. Dan dalam jangka panjang, mereka boleh menjadi punca penurunan nilai syarikat dan kerja anda.Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda: cara membalas permintaan pelanggan untuk diskaun; mengapa ia tidak boleh ditawarkan; bagaimana pemberian diskaun boleh menjejaskan perniagaan anda; mengapa diskaun bukan cara terbaik untuk menarik pelanggan.

Mengapa pelanggan meminta diskaun dan bagaimana ia berbahaya untuk perniagaan

Sudah menjadi fitrah Pangkalan Data Khas manusia mahukan yang terbaik untuk diri sendiri. Anda boleh memanggilnya mementingkan diri sendiri, tetapi ia tidak selalunya kualiti yang buruk selagi ia tidak melepasi garis alasan. Sudah menjadi sifat kita untuk tawar-menawar, cari tawaran terbaik untuk kita, lihat tawaran yang lebih murah dan bandingkan. Oleh itu, tiada apa yang perlu dimalukan. Diskaun, sebagai peluang tambahan untuk mendapatkan faedah terbaik untuk diri sendiri, di satu pihak, menggalakkan anda untuk membeli, dan sebaliknya, boleh membuat anda tertanya-tanya sama ada produk itu berbaloi. harga yang diminta untuk itu. Dari masa ke masa, ini boleh membawa kepada fakta bahawa tawaran diskaun menjadi sebati dalam jenama dan tanpanya anda tidak boleh menjual apa-apa lagi.

Nilai produk atau perkhidmatan disalah laporkan

Pangkalan Data Khas

Nilai sesuatu produk dibentuk berdasarkan ciri dan jenamanya. Pertimbangkan contoh dengan pita rambut daripada Balenciaga, yang berharga $250, dan jalur satin biasa dari Massmarket dengan harga $4.87. Mengapa pelanggan meminta diskaun dan bagaimana ia berbahaya untuk perniagaan. Mengapa pelanggan meminta diskaun dan bagaimana ia berbahaya untuk perniagaan. Kedua-dua produk bertindih satu keperluan – untuk mengikat rambut. Walau bagaimanapun, Balenciaga telah membentuk komuniti di sekelilingnya, jenama global, jadi produk mereka, walaupun pengikat rambut, akan dibeli dengan lebih mahal, walaupun pada harga yang sama anda boleh membeli 51 jalur biasa.
Pada masa ini, pemimpin bukanlah syarikat yang menawarkan diskaun paling banyak dan paling murah. Dan yang menyampaikan nilai. Tawaran diskaun ialah pengakuan bahawa anda menganggap syarikat, jenama, produk, perkhidmatan anda sebagai yang paling murah di kalangan pesaing. Dan harus diiktiraf sebagai yang paling berharga.

Sebab 2: Kecuaian pengurus dan strategi yang salah

Jika sebaliknya daripada menyampaikan nilai produk, pengurus segera menawarkan diskaun, ini adalah pengurus yang kurang terlatih. Kerana diskaun adalah cara paling mudah untuk menarik pelanggan, tetapi cara paling teruk untuk menjalankan perniagaan. Terutama apabila pengurus menawarkan diskaun, walaupun tiada siapa yang bertanya kepada mereka mengenainya. Matlamat perniagaan adalah untuk membina jenama, bukan untuk menyingkirkan inventori. Oleh itu, pengurus harus sedar tentang nilai produk, mereka sepatutnya membina KPI, mengikut mana yang terbaik akan dianggap bukan orang yang menjual lebih banyak produk, tetapi orang yang mampu menjual tanpa diskaun. Oleh itu, strategi harus sepadan: jangan tawarkan diskaun kepada orang yang tidak dikenali sebaik sahaja dia menulis kepada anda. Jika ada diskaun, ia sepatutnya untuk sesuatu dan memberi manfaat kepada anda.

Sebab 3: Harga produk dibentuk secara tidak betul

Harga tinggi Oni osiguravaju da posjetitelji mogu lako pronaći yang tidak munasabah adalah tanda perniagaan yang lemah. Henry Ford menulis: “Pesakit yang sihat mempunyai suhu normal, dan pasaran yang sihat mempunyai harga normal . ” Jika anda hanya menggunakan prinsip “mendapat sebanyak mungkin” semasa membentuk harga anda, jangan terkejut jika anda pelanggan meminta diskaun, atau jika mereka tidak bertanya langsung.Lebih baik menjual sejumlah besar barang dengan untung kecil daripada beberapa unit yang besar. Kerana baki produk dalam kes kedua akan membawa kepada keperluan untuk menawarkan diskaun, atau kepada pembentukan stok tidak cair.Sila ambil perhatian: Harga yang salah juga terpakai kepada barangan yang rosak atau barangan yang mempunyai penerangan yang salah. Barangan yang rosak mesti dijual pada harga yang lebih rendah, atau diganti dengan yang berkualiti baik, tanpa membahayakan pelanggan. Ini bukan soal diskaun — ia soal kesetiaan.

Ini adalah kaedah mereka untuk mendapatkan produk dengan lebih murah

Terdapat segmen pembeli yang Outlet UGG memulakan dialog dengan pengurus dengan segera dengan meminta diskaun. Langkah pertama pengurus dalam kes sedemikian adalah untuk menyampaikan nilai. Walau bagaimanapun, jika ini tidak membantu dan pelanggan masih berkeras untuk mendapatkan diskaun, ia tidak semestinya perlu memuaskannya. Jangan takut untuk mengatakan “tidak” jika orang itu pada asasnya tidak menghargai kerja anda. Sebahagian daripada ini mungkin pergi ke pesaing yang menawarkan diskaun. Walau bagaimanapun, sesetengah mungkin bersetuju dan mempertimbangkan semula nilai anda, pertimbangkan tawaran itu dan masih kembali kepada anda. Mempertahankan nilai anda sebagai jenama hanya perlu. Keputusan impulsif dan jualan pantas. Penjual boleh menawarkan diskaun untuk memainkan impulsif pelanggan pada masa ini dan mendapatkan jualan pantas. Walau bagaimanapun, manipulasi sedemikian sering mengurangkan LTV pelanggan – mereka tidak menamatkan kursus .

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Search


Categories